سقوط آموزش وطبقاتی شدن آن!
بخش سوم :طلبکاری پیشدستانه
در دو شماره پیشین معیار، در مورد وضعیت هشدارگونه آموزش — چه در آموزش قبل از دانشگاه و چه آموزش عالی — نکاتی آورده شد.
سخن درباره نمرات پایین دانش آموزان و بیسواد پروری در آموزش و پرورش کشور و نیز طبقاتی شدن آموزش دانشگاهی و ناتوانی گروه عظیمی از طالبین علم برای ورود به صحنه دانش آموختن در دانشگاه های کشور ، می توانست در همین حد کفایت کند لیکن خبرهای دردناک از عدم پذیرش بیش از نیم میلیون دانش آموز در مدارس کشور مورد مهمی هست که نمی گذارد نسبت به چنین بی اخلاقی روح آزار بی تفاوت ماند!
توجه فرمایید:
“۱۵۴ میلیون جلد کتاب درسی برای دانشآموزان چاپ شده است و افرادی که کتاب درسی خود را در سامانه https://irtextbook.ir سفارش دادهاند، اول مهر کتاب خود را از مدرسه دریافت میکنند. با این وجود طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی محمد علویتبار؛ معاون سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، ۸۹۰ هزار دانشآموز هنوز کتابهای درسی خود را سفارش ندادهاند که از این تعداد، ۱۰۰ هزار نفر در مدارس ثبتنام اما کتاب درسی خود را سفارش ندادهاند و ۷۹۰ هزار نفر در مدارس ثبتنام نکردهاند.
……
به نظر میرسد، مشکلات پیش آمده در تابستان امسال از جمله ممانعت برخی مدارس دولتی عادی برای ثبتنام از دانشآموزان با نمرات ضعیف یا عدم ثبتنام به بهانه “نداشتن جا” باعث سردرگمی و بلاتکلیفی خانوادهها شده است و هنوز ۷۹۰ هزار دانشآموز موفق به ثبتنام در مدارس نشدند.”
این اتفاق نشان می دهد کسانی که با سیاست های آموزشی و مدیریت خویش وضعیت آموزش نونهالان کشور را به اینجا کشانده اند نه تنها تاسفی از این بابت ندارند بلکه با عدم نام نویسی دانش آموزان به بهانه پایین بودن نمرات ، به اصطلاح معروف “توپ رادرزمین” مردم می اندازند و طلبکارانه با فضاحتی که بارآمده است برخورد می کنند!
و بنظر می رسد شمار قابل توجهی از دانش آموزانی که پذیرفته شده اند نیز احتمالا شهریه های غیر قانونی را متحمل شده اند یا والدینشان انجام خدماتی مانند نظافت مدرسه یا نجاری در و پنجره و غیره وغیره را متقبل گردیده اند!
گرچه در ارتباط با این خبر وزیر آموزش و پرورش آن را نادرست خواند لیکن می شود گفت با اعلام آماری دیگر آن را تایید کرد.
به سخنان جناب وزیر دراین باره توجه فرمایید:
“وی ( وزیرمحترم آموزش وپرورش ) در پاسخ به این سوال که چرا ۷۰۰ هزار دانش آموز هنوز ثبت نام نکردند گفت: این آمارها صحت ندارد. ثبت نام دانش آموزان به نسبت سال گذشته از بالاترین درصد خود بوده است. در تاریخ آموزش و پرورش سابقه نداشته است که دانش آموزان در این حد ثبت نام کرده باشند. هر دانش آموزی از ثبت نام جا مانده است به مناطق آموزش و پرورش شهر خود مراجعه کند..
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: باید ابتدا اجازه دهیم تا ثبت نامها به اتمام برسد تا میزان جاماندگان از تحصیل به صورت دقیق مشخص شود اما معمولاً در دوره ابتدایی میزان افرادی که در دوره ابتدایی از تحصیل جا ماندهاند حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر است که البته متغیر است
و در مقطع متوسطه هم این عدد حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر است.”
احتمالا اگر در رابطه با این مساله اقدام مقتضی صورت نگیرد ، باید منتظر اقدام مشابه آن در سطوح بالاتر آموزشی نیز — البته با شیوه های دیگر — باشیم!
در حال حاضر این مساله آنچنان اهمیتی دارد که هم شخصیت های مرتبط و هم رسانه ها ، نسبت به صحت وقوع آن حساسیت دارند به طوری که ورود دادستانی به این امر را خواستار شده اند.
در هر صورت ، اگر همه دانش آموزان مانده از تحصیل نیز به مدارس باز گردند ، این تفکر که ؛ کسانی که با مدیریتشان مسبب بی سوادی فرزندان این سرزمین هستند ، بر سر کار باشند و همچنان نگاه طلبکارانه داشته باشند ، می تواند به شیوه ای دیگر خود را باز تعریف کند و همچنان مسببان این فاجعه ، عامل اثرگذار در اجرای سیاست های شکست خورده قبلی فعال باقی بمانند!