خانه حیدرزاده تبریز

 

تکه ای هزمن ، تکه ای اززمین مریم سادات موسوی

 

خانه حیدرزاده با بنایی قدیمی از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی تبریز به شمار می‌آید و در محله‌ قدیمی و زیبای مقصودیه قرار دارد. باماهمراه باشید تا بیشتر درباره این خانه تاریخی بدانید.

معرفی خانه حیدرزاده


تبریز به‌دلیل برخورداری از موقعیت خاص جغرافیایی و سیاسی در دوره قاجار، میزبان خانه‌ها و بناهای تاریخی متعددی است که خانه تاریخی حیدرزاده یکی از آن‌ها است. حیدرزاده یکی از تجار بنام تبریز بوده است. همچنین وی از چهره‌های برجسته انقلاب مشروطه در آذربایجان و قیام شیخ محمد خیابانی محسوب می‌شود.

تاریخچه خانه حیدرزاده


هرچند سند معتبری مبنی بر سال ساخت خانه وجود ندارد؛ بر اساس تحقیقات قدمت آن را حدود ۱۳۰ سال برآورد کرده‌اند و سازنده بنا را حاج حبیب لک می‌دانند. در نقشه دارالسلطنه تبریز نیز از این بنا به‌عنوان خانه حاج قلی خان سرتیپ یاد شده است.

در سال ۱۳۷۸، خانه حیدرزاده با شماره ۲۴۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سال ۱۳۸۰، این بنای تاریخی تحت مالکیت سازمان میراث فرهنگی کشور درآمد و از آن زمان، پس از مرمت و احیا، به‌عنوان مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری تبریز و استان آذربایجان شرقی فعالیت دارد.

خانه حیدرزاده کجاست؟


خانه حیدرزاده یکی از خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در تبریز، پشت عمارت شهرداری، کوچه مقصودیه قرار دارد.

برای دسترسی به این بنای تاریخی می‌توانید از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. ایستگاه میدان ساعت (تربیت) اتوبوس تندروی خط شریعتی-آبرسان در نزدیکی خانه حیدرزاده قرار دارد. همچنین اگر قصد استفاده از مترو را دارید، در ایستگاه میدان ساعت پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده تا مقصد طی کنید. برای استفاده از خودروی شخصی، شلوغی مرکز شهر و کمبود فضای پارک را در نظر داشته باشید.

معماری خانه حیدرزاده


خانه‌ حیدرزاده در دو طبقه بنا شده است و دو حیاط اندرونی و بیرونی دارد و مساحت آن معادل ۹۰۰ متر مربع است. حیاط‌های بیرونی و اندرونی به‌واسطه یک تالار زیبا جدا می‌شوند که مشخصه اصلی آن وجود پنجره‌هایی چوبی و پرکار است. پنجره‌های چوبی با شیشه‌های رنگارنگ، بازدیدکنندگان را به گذشته‌ها می‌برد و حس و حال آن روزها را زنده می‌کند.

حیاط اندرونی


حوضخانه با طاق‌های چهاربخشی و بندکشی برجسته و آجری رنگ شده جلوه‌ای زیبا دارد.
فضاهای مختلف خانه حیدرزاده با سرسرایی به‌ یک‌دیگر متصل می‌شوند که این سرسرا با ستون‌های گچبری، پلکان عریض و نورگیر سقفی مزین شده است.

ساعات بازدیدازخانه حیدرزاده
خانه حیدرزاده به‌دلیل کاربری اداری، تنها در روزهای غیرتعطیل و ساعات اداری قابل بازدید است. همچنین برای ورود به این بنای تاریخی و بازدید از آن نیازمند پرداخت هزینه نیستید.

 

 

سنگ نوشته قیرخ قیزلار
( کتیبه میخی اورارتوئی نشتبان )

سنگ نوشته قیرخ‌ قیزلار که با نام کتیبه میخی اورارتوئی نشتبان نیز شناخته می‌شود، در دره قراکوه، روستای نشتبان قرار دارد و به خط میخی اورارتویی، روی صخره‌ای به ابعاد ۱۰۶ در ۷۵ سانتی متر کنده شده است. در این کتیبه که مربوط به آرگیشتی، پسر روسا است، به تصرف سرزمین‌های گیردو، گیتو هانی و توایشدو اشاره شده است. تعدادی سنگ‌افراشت در نزدیکی کتیبه دیده می‌شود و در شمال آن‌ها نیز، یکی از ۲۱ قلعه‌ای که شاه اورارتویی فتح کرده است، قرار دارد. اهالی بر این باور هستند که سنگ‌افراشت‌ها انسان‌هایی بودند که در اثر غضب و خشم الهی به سنگ تبدیل شده‌اند. البته تعداد سنگ‌افراشت‌ها که برخی سالم و صاف مانده‌اند و برخی آسیب دیده‌‌اند، به ۱۲۰ عدد هم می‌رسد. کتیبه میخی اورارتوئی نشتبان از جمله مکان های دیدنی سراب است که در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷، با شماره ثبت ۷۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.